Summa sidvisningar

söndag 18 september 2011

Poolish

En poolish är en lös fördeg på jäst som gör att mjölet får extra tid att utveckla sin smak och sina konsistenskvalitéer. Namnet sägs komma från polska bagare som tog tekniken till Frankrike. Tidpunkten för när detta skedde verkar lite oklar och allt från 1840talet till 1920talet dyker upp när jag googlar på fenomenet. Vissa hävdar att detta är en typ av surdeg men jag ansluter mig till skolan som hävdar att detta är felaktigt. I en surdeg låter man sädens inneboende jäskraft utvecklas utan "fusk" i form av jäst.

När jag ska göra en poolish till två bröd rör jag ihop 3-5g jäst (beroende på jästid), 150g kallt vatten och 100g vetemjöl special. Konsistensen ska vara våffelsmetsaktig. Sedan får poolishen jäsa i 4-8 timmar i kylskåp. Det är upp till var och en att experimentera med jästmängd, jästid och jästemperatur. Meddela gärna om ni har hittat nåt som verkar optimalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar