Summa sidvisningar

söndag 27 november 2011

Kryddig jul

Ett julbord utan vörtbröd... skulle inte tro det va!
Som brödälskare är det lika självklart som älgköttbullarna för värmlänningen, långkålen för hallänningen eller saffranspannkakan för guten. Här kommer min variant av det klassiska julebrödet.



Vörtbröd
2 limpor
Dag 1, kväll
Jag börjar med en poolish.
Vispa ihop 10g jäst med
200g vatten och  blanda i
150g vetemjöl special till en slät smet.

Täck över bunken med plastfolie och ställ i kylen över natten (ca 10h).

Dag 2, morgon
Gör i ordning kryddblandningen. Det blir naturligtvis godast med nystötta kryddor men om du inte har en bra mortel funkar får du väl ta färdigmalda. Jag har hört att det är rätt stor skillnad om man får tag på flytande vört istället för torr, men då får man smöra för en bagare eftersom det är svårt att få tag i även i de välsorterade mataffärerna.

3g stötta pomeransskal
3g stötta nejlikor
3g stött kardemumma
3g malen kanel
3g malen (eller 5g färsk riven) ingefära
90g vörtblandning



Stanna nu upp några minuter med näsan över morteln... blunda... djupt andetag... aaahhhhh

Plocka fram degblandaren och blanda
poolishen från gårdagen med
kryddblandningen
250g rågmjöl
500g vetemjöl special
60g mörk sirap och
500g porter

Jag har ju skrivit om detta med öl i bröd tidigare och jag vill nog hävda att porter är ett måste i vörtbrödet.

Kör degen på mellanväxel 8min och tillsätt sedan 2tsk salt.För dig som gillar russin i brödet är detta tillfället att hälla i 1dl sådana.
Kör ytterligare 2min och skrapa sedan ner degen i en stor bunke som plastas och åker in i kylen, där den får vila i 3 timmar.

Nu är det dax att baka ut bröden. Dela den fantastiskt doftande degen i två delar och rundriv till två runda fina klumpar. Forma dom lite avlånga om så önskas. Snitta ytan och täck med en handduk.

Eftersom degen kommer direkt från kylen behövs det minst 1 timmes jäsning av de färdigformade bröden. Sätt ugnen på 275C. Ställ in en plåt eller, om du har det, en baksten ganska långt ner i ugnen samt en oöm plåt på botten.
När degen har jäst upp ordentligt och när ytan långsamt sviktar tillbaka när du trycker på den är det dax att grädda.

Lägg in bröden och lägg några isbitar på bottenplåten. Stäng luckan och sänk temperaturen till 250C.
Efter 15min sänker du temperaturen till 225C och öppnar luckan några sekunder för att vädra ut fukt. Låt bröden stå ytterligare 5 min innan du testar om de är färdiga med hjälp av "knacktestet", provsticka eller termometer (ca 100C).



Smaken blev klockren men brödet blev en aning degigt så nästa gång kommer jag att ta 50g mindre vetemjöl, låta de utbakade bröden jäsa lite längre och lägga till några minuter i ugnen. Kanske lite mer salt också.

9 kommentarer:

  1. Låter riktigt gott Ante... Jag plankar av och testar i veckan ;-)

    SvaraRadera
  2. Do it J. Följ mina förslag på slutet och rapportera resultatet. På så sätt har vi båda optimala bröd på julafton.

    SvaraRadera
  3. Sak sätta polishen nu....
    Ska det vara fint eller grovt rågjöl?

    SvaraRadera
  4. Jag använde saltås ekologiska. Det finns bara i en malning som är lite mitt emellan. Ta lite av varje.

    SvaraRadera
  5. När ska du förresten bli medlem din buse.

    SvaraRadera
  6. Så herr Fluga.. Klart jag skall busa till det och och ingå i detta ordensällskap.
    Fixat, lägger till en bild lite senare ;-)

    SvaraRadera
  7. _____________ S L U T R A P P O R T ______________

    Högt ärade herr Fluga. Nedan följer mitt resultat!

    Jag följde ditt recept, relativt slaviskt för att vara mig.
    Likaså tog jag dina sista tips i beaktande;
    Mätte upp två tsk salt, vilket blev 12 gram. Fyllde upp till 20 gram med havsalt. Uteslöt oxå de sista 50 grammen med mjöl...
    När jag slog upp degen på bakbordet, så påminde denna om ett mellanting mellan en pepparkaksdeg och en kolasmet. Doften var ljuvlig. Runddrev till två fina bröd och gjorde dom lite avlånga. Märkte dock att de hade svårt att hålla sin form, då de hade en benägenhet att sjunka.
    Men men, förlängde jästiden med 30 min (totalt 1,5 timme) under duken. Trots detta höjde de sig inte avsevärt mycket ändå (klent förarbete från min sida?).
    Likväl antog jag ditt tips att att grädda bröden lite längre.... Lite och lite förresten; När jag sitter och skriver är de fortfarande inne i ugnen, på 97°. Alltså din total på 20 minuter, plus mina 40 minuter för att, förhoppningsvis snart, komma upp till åtminstone 98°....

    Nä, nu j*#lar... jag plockar bröden nu, fortfarande på 97°, trots en total gräddningstid 65 minuter...

    Just det smakresultatet...... får jag återkomma med. Men kan ju nog påstå att det blir gott, vilket doften avslöjar i skrivandets stund.
    Sen har ju du, i egenskap av min master bakechef, aldrig haft fel innan!

    SvaraRadera
  8. 65 min! Där ser man. Men det kan nog stämma. Så tät deg kan nog ta tid. Vi får se när du skär upp. Maila en bild.

    SvaraRadera
  9. Mmmmmm.....
    Master Fluga; Det var värt sina dryga 70 gräddminuter!
    Resultatet blev gudagott. Och det säger en pöjk som mej, som egentligen inte är någon vörtdiggare! Men med dina recept och tips är det ju svårt att misslyckas!
    Du har bildbevis på mailen... ;-)
    // JW

    SvaraRadera