Summa sidvisningar

lördag 27 augusti 2011

Inga soppar...men soppa

Medan Noah hade innebandyträning igår passade jag och Leah på att ta en skogspromenad. För att göra det lite roligare lämnade vi stigen och gick upp på den första höjden vi kom förbi. Kraftigt uppförslut, barr, myror, spindelnät i ansiktet och....kantareller. Inga mängder men kul ändå. Då får det väl bli en svampsoppa då.


Eftersom mängden hittad svamp inte motsvarade mängden soppa jag kände för att laga, kompletterade jag med köp-champinjoner.

Svampsoppa

Hacka en dryg liter svamp (gärna i lite olika stora bitar)
Lägg svampen i en torr kastrull på låg värme (2an på vår spis)
Svampen kommer att släppa ifrån sig ganska mycket vätska. Låt denna vätska koka in i svampen igen.
Finhacka en redig lök
Lägg i löken i svamphacket tillsammans med en oförsämt stor klick smör. Vi snackar inte teskedar här...ta mellan 25 och 50g.
Sikta över 3msk vetemjöl och rör om ordentligt.
Häll på 8-9dl vatten och lägg i 2 svampbuljongtärningar (grönsaks- eller hönsbuljong går säkert också bra).

Häll 3dl gott vitt vin i soppan och häll upp ett glas av samma goda vin till dig själv att sippa på. Jag kollade lite på nätet vilka viner som borde passa till min soppa och hittade ett Vicar's Choice Barrel Fermented Chardonnay för 89pix. Har inte provat det förut. Inget WOOOOOIIIHHH-vin, men helt ok.
Koka upp soppan och låt den småkoka i 20 min.
Pytsa i 2dl grädde och koka det hela några minuter till.
Smaka, salta, peppra, smaka, salta kanske, peppra kanske, smaka, ät.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar