Summa sidvisningar

måndag 19 september 2011

Fänkålssirap

Denna sirap har jag tidigare gjort med rabarberrens men jag kom på att man nog kan göra nåt liknande på fänkål. Vad jag ska använda sirapen till har jag inte en aning om. Kanske kan man göra en fänkåls-mousse tillsammans med en choklad-mousse i en tårta? Kanske kan man använda en skvätt som smaksättare i ett rågbröd? Kanske kan man ringla lite över jordgubbar eller över en skiva rostbiff? Kan den kanske användas i en marinad? Vi får se.

Fänkålssirap

Koka upp 2dl vatten och
3dl strösocker
Lägg i 2dl fänkålsrens och
1tsk hela fänkålsfrön

Koka ca 15min tills sirapen börjar tjockna. Rör om hela tiden med en slickepott. Om det börjar sockra sig botten ska man genast dra kastrullen från plattan.
Sila och häll upp i en glasburk. Låt svalna och förvara i kylen.



Det ser ut som ett urinprov men den smakar finfint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar