Summa sidvisningar

tisdag 16 augusti 2011

För det första...

Hur ska man börja?
Man kunde välja inställningar för brödtext...så jag börjar med en sådan.
Först vill jag presentera er för min surdeg:

Passade på att ta bilden INNAN jag diskade och rengjorde burken för att visa vilken sprutt det är i degen. Jag gör som burken och lyfter på hatten för surdegen.

Burken är förövrigt en Uncle Ben's sweet and sour. Ett erkännande således: Vi lagar inte ALLTID mat från grunden. Hungriga barn är inte alltid sugna på att vänta på att pappa ska koka rödvinssås till den 48-timmarsmarinerade steken. Ibland är det bra med fort-mat. Kan dock nämna att burken efter sin ursprungliga uppgift har varit värd åt både hemmagjord plommonsylt och hemmagjord pesto.

Hur jag drog igång själva degen tror jag att jag kommer tillbaka till senare men medan ni väntar på det kan ni kika på den store Martin Johanssons blogg: paindemartin.se  Sorgligt nog håller han på att lägga ner sin blogg men han har hunnit få ut två fina bakböcker som jag kommer att återkomma till.

Nu ska det bakas...om ett dygn eller så...så det är hög tid att sätta igång. För den ovane (och för min kära fru) kan det verka både konstigt, maniskt och lite stört att någon (jag) kan låta 3 baguetter ta över ett dygn att baka. För mig är det att suga på karamellen lite extra

Alltså...3 baguetter ska det bli.

Med inspiration hämtad ur Martins bok "surdegsbröd" ska jag nu pröva mig fram till en egen baguette.
Jag gjorde ett försök i helgen men det blev tyvärr kompakta bröd som bara dög till rostning. Snygga dock.

Trots att jag bakar med rågsurdeg kommer det att bli vete-baguetter. Vita, fina och goda. Mjölet jag använder denna gång kommer att vara vetemjöl special från Saltå kvarn och Manitoba cream från Finax.

Att vetemjöl special ger högre, segare och finare bröd känner kanske de flesta till. Eftersom jag inte är kemist ska jag inte gå in på hur det kommer sig men det har med glutenhalten att göra. Manitoba cream är steget högre. Fuskmjöl enligt vissa men en glad Jan Hedh på framsidan av paketet gör i alla fall mig trygg.

Även herr Hedh kommer jag tillbaka till...om inte före så när jag ska baka tårta nästa gång (bra cliffhanger).

Så varför tar det då så lång tid att baka några simpla bröd?
Jo, helt enkelt för att surdegen behöver rätt mycket tid för själva jäsprocessen. I gengäld får man, om man lyckas, fantastiskt resultat.
Vi får se om så blir fallet för mig denna gång.


Dag 1 kväll
Jag blandar 50g rågsurdeg med
150g vetemjöl special och
300g ljummet vatten

Det blir mer smet än deg men det är helt ok.
Sedan täcker jag bunken med plastfolie och ställer bunken i skåpet ovanför kylen där det är varmt och gött.
Själv ska jag nu inta en liknande tillstånd. Camilla sover redan så jag får smyga.
















Så här såg fördegen ut på kvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar