Summa sidvisningar

söndag 6 november 2011

Det göttaste

Ibland frågar Leah: "Pappa, vilken är din favoritmat?"
Jag försöker alltid komma på vilken superavancerad, nyskapande mat det kan vara... men varje gång, efter att ha avskrivit massor av alternativ, kommer jag fram till att det är lasagne. Katten Gustaf har rätt. Det är den optimala rätten enligt mitt tycke. Visst kan man stöta på smaksensationer som exploderar i munnen eller rätter som är så krispiga eller så krämiga att men nästan börjar gråta och jag har aldrig stött på en lasagne som är det GODASTE jag ätit men det är likväl min absoluta favoriträtt. Punkt.

Lasagne
En riktigt stor form som räcker till 4 personer + 2-4 lunchlådor.
Jag gör oftast min lasagne med kött men vill man ha vegetariska alternativ är möjligheterna otaliga.

Fyra delar: Tomatsås, köttfärs, ostbechamel och pasta. Sen montering och gräddning.


















1. Gör en RIKTIGT god tomatsås. Vill du härma min hittar du receptet här.


2. Stek 400-500g nötfärs i en stekpanna. Salta och peppra efter eget huvud.


















3. Ostbechamelsås
Lika bra att lära sig detta utantill eftersom det är en av de klassiska grundsåserna.


Smält 100g smör i en stor kastrull och vispa ner
90g (ca 8msk) vetemjöl. Låt det bubbla ihop utan att brännas i kastrullen.
Tillsätt 14dl mjölk och vispa vispa vispa. Om man slarvar med vispandet riskerar man små bruna korvar i såsen som varken ser ut eller smakar yummy.

När såsen har kokat upp stänger man av plattan och låter den koka i ca 3min för att få bort mjölsmaken.
Ta sedan kastrullen från värmen och rör ner 5dl riven ost. Här kan man variera sig lite efter smak. plånbok och tillfälle. God ost genererar god sås. Färdigriven gratängost (Vad nu det kan vara??? Lika odefinierat som "grytbitar"... var på kon sitter grytbiten?) kan fungera som grund men spetsas med fördel med parmesan eller nån annan smakrik gobit. Några gånger har jag provat att byta ut denna ostsås mot chevre nedmixad i mjölk. Väldigt annorlunda smak... men gott.

Smaka till sist av såsen med salt.

Nu är det monteringsdax men innan det passar jag på att påminna att ungen ska sättas på. 225C.


Häll i ostsås så att det täcker botten på en stor, helst fyrkantig, form.
Lägg på ett lager lasagneplattor. Varje lager ska sedan innehålla lite köttfärs, lite tomatsås och lite ostsås. Avsluta med ett rejält, täckande lager ostsås.

In i ugnen... ganska långt ner. Klart efter 20 min. Ät tills du är mätt. Sluta då att äta. Det brukar jag ha svårt att klara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar